Airbnb schade claimen
Een ongeluk zit in een klein hoekje: ook bij Airbnb huurders. Wie regelmatig zijn kamer of woning via Airbnb verhuurt, komt vroeg of laat een schadegeval tegen. Als het om een gebroken kopje of verdwenen vork gaat is het niet zo erg, maar wat moet je doen als de schade wat hoger is? Betterstays heeft haar Airbnb statistieken van het afgelopen jaar op een rijtje gezet en komt tot de conclusie dat zich drie schadegevallen hebben voor gedaan (0,5% van alle boekingen). Airbnb schade claimen is een simpel proces en Betterstays legt het uit.
Airbnb verzekering
Recent was landelijk in het nieuws dat Airbnb schade claimen geen kans maakt bij de Nederlandse verzekeraars waardoor verhuurders een zeker risico lopen als ze besluiten hun woning tijdelijk te verhuren aan toeristen en expats. Daar staat tegenover dat Airbnb aan verhuurders een verzekering ter beschikking stelt die schades tot € 1.000.000 dekken. Deze verzekering is in het leven geroepen om verhuurders met een gerust hart hun bed and breakfast kamer, hotel of woning te laten verhuren. Toen Airbnb namelijk net aan haar wereldwijde opmars bezig was, hebben zich enkele situaties voorgedaan waarin huurders andermans woning behoorlijk toegetakeld hebben. Helaas is ook hier de wet van de grote getallen op van toepassing: als je – zoals Airbnb – jaarlijks vele miljoenen overnachtingen afhandelt dan is er een gerede kans dat zich tussen de vele nette gasten een rotte appel bevindt die te kwader trouw is. Airbnb wil haar business model niet van deze uitzonderingen afhankelijk maken, vandaar dat de Verhuurders Garantie in het leven is geroepen. Airbnb gasten screenen is desalniettemin altijd belangrijk.
Airbnb borg
Naast het feit dat je als verhuurder de Airbnb garantie geniet kun je een borg per boeking instellen. Deze borg wordt door Airbnb geïncasseerd van de gasten en in bewaring gehouden zolang zij in jouw woning verblijven. Constateer je binnen 48 uur na de check-out van jouw gasten dat ze schade hebben toegebracht aan je woning, dan kun je aanspraak maken op de borg via een Airbnb resolutie verzoek. Het is gebruikelijk om een borg van € 200 – 300 euro in te stellen.
Airbnb incidentenen
Wij delen onze ervaringen zodat jij er je voordeel mee kunt doen.
- We beginnen met één van de vaker voorkomende incidenten: gasten laten de sleutels aan de binnenzijde van de deur zitten en lopen vervolgens de deur uit. Het resultaat is dat niemand de woning nog binnen kan komen, tenzij er een terrasdeur open staat…. In ons geval moest er een opleveringsschoonmaak worden gedaan toen de gasten reeds in de trein zaten. We hebben een slotenmaker ingeschakeld die op zondag een tarief van € 60 rekent. Onze totale schade bedroeg € 90 euro. Onze gast bevestigde via Airbnb dat hij de sleutels in het slot had laten zitten, waardoor we zwart op wit hadden staan dat het door zijn toedoen was gebeurd. We hebben direct een Airbnb resolutie ingediend en kregen de gemaakte kosten zonder verdere onderbouwing te hoeven leveren terug.
- Een gast morste een kan hete koffie over de anti-spat wand in de keuken waardoor deze scheurde. De exacte toedracht zal voor ons altijd een raadsel blijven, maar onze gast was zo netjes hier direct melding van te maken. Wij hebben een resolutie ingediend waarbij we aanspraak maakten op de Verhuurders Garantie aangezien de schade ruimschoots boven de borg zou uitstijgen. In dit geval duurde het in behandeling nemen van de resolutie – helaas – meer dan 3 weken. Vanaf dat moment was er echter snel een uitkomst: er heeft hoor en wederdoor plaatsgevonden, we dienden de vervangingsfacturen toe te zenden en 24 uur later heeft Airbnb de schade (die € 619 bedroeg) vervangen. Let wel: Airbnb vergoedt geen BTW, noch montagekosten.
- Tijdens de eindcontrole ontbraken enkele handdoeken, waarschijnlijk omdat ze (per ongeluk?) waren meegenomen door de gasten. De schade bedroeg € 35 gaf de eigenaar door aan ons. Ook dit bedrag werd binnen enkele dagen door Airbnb vergoed.
In alle gevallen betreft het situaties waarin wij als verhuurder aanspraak maakten op de borg (en in één geval ook de Verhuurders Garantie). Het is goed om te beseffen dat een aantal huurders – hoe aardig en communicatief ze ook zijn tijdens hun verblijf – liever niet de verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze hebben aangericht. In situatie 1 bevestigde de huurder bijvoorbeeld wel dat hij de sleutels in de deur had laten zitten, maar voegde er aan toe hij dit de hele week al had gedaan en desalniettemin binnen kon komen met zijn tweede set (onmogelijk, volgens de woningeigenaar). In situatie 2 bleef onze gast met ons communiceren, maar in situatie 3 hebben we überhaupt nooit een reactie ontvangen. Een referentie hebben we in alle drie gevallen niet gekregen.
Conclusie
Zoals je inmiddels begrijpt is het altijd van belang om een eindcontrole uit te voeren voordat of spoedig nadat je gasten vertrokken zijn (binnen 48 uur, anders vervalt jouw recht om een claim in te dienen). Betterstays kan je hierin ondersteunen: wij controleren op zichtbare schade tijdens een eindschoonmaak en rapporteren daar over.
Meer weten over onze dienstverlening? Neem contact met ons op!