De voordelen van Booking.com
Booking.com in het kort is opgericht in 1996 in Nederland (!) en heeft een aanbod van meer dan 500,000 accommodaties in 150+ landen. Ze houden kantoor in The Bank aan het Rembrandtplein te Amsterdam, keizersgracht en een nieuw HQ nabij centraal station.
Booking.com is de grootste hotelkamer verhuurwebsite en verhuurt naar eigen zeggen 700,000 hotelkamers per dag. Booking.com is gericht op hotels maar biedt ook short stay appartementen en bed and breakfast kamers aan (appartementen die full-time verhuurd worden). Onlangs heeft Booking.com een nieuwe portaal opgericht dat specifiek gericht is op appartementen en vakantiehuizen: Villas.com. De laatste laten we in deze analyse even buiten beschouwing. Booking.com maakt onderdeel uit van het Amerikaanse Priceline.com.
Booking.com gebruiksvriendelijkheid
Wie denkt aan een hotel boeken, denkt aan Booking.com: de website is het equivalent van wat Google is voor zoekopdrachten op het internet. Als potentiële huurder van een hotelkamer kun je op de website niet alleen je zoektocht vereenvoudigen door selecties te maken op het aantal sterren, groepssamenstelling, budget en recensies, maar ben je er ook nagenoeg zeker van dat je het meest voordelige aanbod van dat moment krijgt: Booking.com is dermate succesvol dat het tegen een scherp tarief kamers inkoopt en daar profiteer je als gebruiker van.
De diversiteit van het aanbod en de selectiecriteria is top, maar er is ook een aantal minpuntjes te noemen. Zo werkt het recensiemodel één richting op: gasten kunnen de accommodatie beoordelen; niet andersom. Als verhuurder weet je niet dus vantevoren wat voor soort gasten je in huis haalt. Met name voor appartement-eigenaren, bed and breakfast’s en kleinere hotels is dit onaangenaam: die zijn juist extra selectief op welke gasten ze willen aannemen. Daarnaast – iedereen wel bekend – toont Booking.com bij elke accommodatie die je bekijkt hoeveel mensen die accommodatie op hetzelfde moment aan het bekijken zijn, wanneer de laatste kamer geboekt is, en hoeveel er nog over zijn (vaak nog maar enkele…). Hiermee wil Booking.com je ertoe bewegen snel de accommodatie te boeken voordat iemand anders het doet. De Reclame Code Commissie heeft deze berichtgeving als misleidend aangeduid in juli 2014.
Booking.com doelgroep
Het grootste voordeel van Booking.com is dat de website enorm veel gebruikers telt: de website wordt over de hele wereld gebruikt en de gebruikersgroep is zeer divers: jongeren en ouderen, toeristen en zakelijke reizigers, koopkrachtige mensen en budget-reizigers. De website is in veel talen beschikbaar en zelfs de recensies van reizigers worden vertaald zodat iedere nieuwe gebruiker een goed beeld heeft van de ervaringen van eerdere gasten.
Booking.com opbrengsten en verhuurbaarheid
De enorme doelgroep en bezoekersaantallen van de website maakt dat nagenoeg ieder hotel is aangesloten bij Booking.com. Een eigen website of marketingbudget kan om deze reden voor hotels overbodig zijn: het grootste deel van hun omzet komt toch bij Booking.com vandaan. De invloed die de website heeft is dan ook behoorlijk groot. Een veel gehoorde klacht onder hoteliers is dat Booking.com een fikse commissie rekent: 15% van de boekingssom. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Airbnb en Wimdu (3.6%) is dit inderdaad hoog. Keerzijde is wel dat de bezetting die een hotelier via Booking.com genereert hoger ligt, waardoor een optimaler rendement kan worden gehaald: hotels die niet op Booking.com staan missen per definitie een behoorlijk deel van hun omzet.
Een voordeel voor reizigers die Booking.com gebruiken is dat je tot 24 uur vóór aanvang van je boeking kosteloos kunt annuleren. Het is een voorwaarde die Booking.com heeft gesteld aan hotels om de gebruiksvriendelijkheid van de website een boost te geven. Als hotelier weet je dus pas op het laatste moment waar je aan toe bent. Gezien het enorme aantal boekingen zal het aantal annuleringen beperkt zijn, hoewel wij verhalen kennen van reizigers die ruim op voorhand een accommodatie boeken om vervolgens een dag voor vertrek het internet af te struinen op zoek naar een hotelkamer die tegen een fikse korting wordt aangeboden. Als die wordt gevonden, annuleren ze hun reservering via Booking.com…
Booking.com voor verhuurders
Er is al een aantal voor- en nadelen voor verhuurders aan bod gekomen: enerzijds de goede vindbaarheid van je accommodatie (zeg maar gerust: een plaats op het wereldtoneel) en een optimaler bezetting vs inkomsten; anderzijds de hogere commissie, gebrek aan screeningsmogelijkheden op gasten en de kosteloze annuleringen. Eén ding dat we nog niet vermeld hebben is dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het innen van de boekingssom tijdens het verblijf: Booking.com int alleen haar eigen commissie op voorhand.
Tot slot nog een tip: reizigers die gebruik maken van de website kijken vaak ook nog even op de website van de hotelketen zelf om de prijs van hun accommodatie te vergelijken. Hoewel elke hotelier met Booking.com de afspraak heeft gemaakt om niet onder de prijs van Booking.com te duiken, mag een hotelier wel gratis extra’s aanbieden zoals een ontbijt of fles champagne als je via hun eigen website boekt. Voordeel voor de reiziger: meer waar voor z’n geld; voordeel voor de verhuurder: besparen op de commissie.
Conclusie
Booking.com is niet te vergelijken met de platformen als Airbnb en Vrbo die zich op de deel-economie richten. Desalniettemin is een het belangrijk platform om in overweging te nemen als je een hotelier bent of over een short-stay vergunning beschikt. Elk platform heeft z’n voor- en nadelen, een ambitieuze verhuurder weegt die goed af en bepaalt voor zichzelf welke de belangrijkste zijn en baseert daar zijn keuze op.